Unveiling restorative justice and its challenges: Implementation in the state of Goiás as a public policy for socio-educational assistance

Autores/as

DOI:

https://doi.org/10.19135/revista.consinter.00020.28

Palabras clave:

Public Policy, Goiano Social and Educational Plan, Restorative Justice

Resumen

Restorative justice applied to adolescents in conflict with the law has been primarily led by the judiciary, constituting a judicial public policy. The overall objective of the research is to verify whether restorative practices are being developed in the state of Goiás within the realm of juvenile delinquency in the procedural phase. The research is quantitative, employing descriptive statistics to demonstrate the number of adolescents in conflict with the law apprehended in Goiás and the municipalities of Goiânia/GO and Luziânia/GO between 2016 and 2019. It is also qualitative, employing a case study with an analytical-descriptive approach through semi-structured interviews. One of the main findings indicates that restorative practices were not being implemented in the procedural phase at the Juvenile Court in Goiânia/GO in 2018, despite information to the contrary in the report titled "Piloting Restorative Justice" by the National Council of Justice. Another result of the research is that a restorative circle training course was conducted by the Court of Justice in Goiânia/GO at the end of 2019. During the period from 2016 to 2019, the only noteworthy experience in the state of Goiás was in the municipality of Luziânia/GO with institutionalized socio-educational participants.

Descargas

Los datos de descargas todavía no están disponibles.

Biografía del autor/a

Laysa Lorrane Santana Caixeta Florian, Universidade Federal de Goiás

Master in Law and Public Policies (PPGDP/UFG) and postgraduate degree in Constitutional Law (IDP). She is a lawyer, Facilitator of Restorative Justice and Peace Building Circles, professor at the Escola Superior de Advocacia de Góias (ESA-GO) and inspector at the Municipal Council for the Rights of Children and Adolescents, located in Goiânia, Goiás, Brazil, CEP 74605-220. E-mail: laysa_caixeta@discente.ufg.br, https://orcid.org/0000-0002-0624-0297.

Franciele Silva Cardoso, Universidade Federal de Goiás

PhD and Master in Criminal Law and Criminology from the University of São Paulo (USP), Permanent associate professor and productivity scholarship holder of the Postgraduate Program in Law and Public Policies, Faculty of Law, Federal University of Goiás (PPGDP/FD/ UFG), located in Goiânia, Goiás, Brazil, CEP 74605-220. Email: franciele_cardoso@ufg.br, https://orcid.org/0000-0001-9094-6008.

Citas

ACHUTTI, Daniel, Justiça Restaurativa e abolicionismo penal, contribuições para um novo modelo de administração de conflitos no Brasil, 2ª ed, São Paulo, Saraiva, 2016. DOI: https://doi.org/10.26668/2448-3931_conpedilawreview/2016.v2i1.3593

ANDRADE, Vera Regina Pereira de et al, Pilotando a Justiça Restaurativa, o papel do Poder Judiciário, Relatório Analítico Propositivo Justiça Pesquisa, direitos e garantias fundamentais. Brasília, Conselho Nacional de Justiça, 2017.

BRAZIL, Estatuto da Criança e do Adolescente, Lei Federal nº. 8069, de 13 de julho de 1990, Disponível em <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Leis/L8069.htm> Acesso em 20 mar. 2020.

BRAZIL, Plano Nacional de Atendimento Socioeducativo, Diretrizes e Eixos Operativos para o SINASE, Brasília, 2019, Disponível em: <http://www.mpgo.mp.br/portal/arquivos/2017/03/03/17_49_45_295_Plano_NACIONAL_Socioeducativo.pdf>, Acesso em: 20 de fevereiro de 2021.

BRAZIL, Resolução nº 118, de 1º de dezembro de 2014, Dispõe sobre a Política Nacional de Incentivo à Autocomposição no âmbito do Ministério Público e da outras providências, Disponível em <https://www.cnmp.mp.br/portal/images/Resolucoes/Resolucao-118-2.pdf>. Acesso em: 25 de fevereiro de 2021.

BRAZIL, Panorama da execução dos programas socioeducativos de internação e semiliberdade nos estados brasileiros, E-book, 2019, Disponível em <https://cnmp.mp.br/portal/images/Publicacoes/documentos/2019/LIVRO_PROGRAMAS_SOCIOEDUCATIVOS_WEB.pdf>, Acesso em 28 de junho de 2024

BUCCI, Maria Paula Dallari, Direito Administrativo e Políticas Públicas, São Paulo, Saraiva, 2002.

COSTA, Daniela Carvalho Almeida da, Monitoramento da Justiça Restaurativa em três dimensões, desenho a partir da experiência das práticas restaurativas da 17ª Vara Cível da Comarca de Aracaju (adolescentes em conflito com a lei), Aracaju, Editora UFS, 2019.

COSTA, Daniela Carvalho Almeida da; MACHADO JÚNIOR, Elisio Augusto de Souza, “Justiça Restaurativa, um caminho possível na superação da racionalidade penal moderna?” Revista da Faculdade de Direito UFPR, Curitiba, PR, Brasil, v. 63, n. 1, p. 65-91, abr. 2018. ISSN 2236-7284, Disponível em: <http://revistas.ufpr.br/direito/article/view/54226>. Acesso em: 30abr. 2021. DOI: https://doi.org/10.5380/rfdufpr.v63i1.54226

GOIÁS, Decreto Judiciário 1346/2017, de 6 de junho de 2017, Implementa, no âmbito do Poder Judiciário do Estado de Goiás, a Política Judiciária de Justiça Restaurativa, instituída pelo Conselho Nacional de Justiça, nos termos da Resolução nº 225 de 31 de maio de 2016, e dá outras providências, Disponível em: <http://docs.tjgo.jus.br/institucional/departamentos/conciliacao/justica_restaurativa/DEC_1346_JR.pdf>. Acesso em: 28 de fevereiro de 2021.

GOIÁS, Resolução nº 34, de 03 de maio de 2016. Dispõe de aprovação do Plano Decenal Socioeducativo do Estado de Goiás 2015-2024, Disponível em <http://www.mpgo.mp.br/portal/arquivos/2017/03/03/17_43_33_771_Plano_ESTADUAL_de_Atendimento_Socioeducativo_GO_Aprovado_pelo_CEDCA.pdf>. Acesso em: 20 de fevereiro de 2021.

JANNUZZI, Paulo de Martino, “Considerações sobre o uso, mau uso e abuso dos indicadores sociais na formulação e avaliação de políticas públicas municipais”, Revista de Administração Pública, v. 36, n. 1, 2002. p. 60.

LIBERATI, Wilson Donizeti, Políticas públicas no Estado Constitucional, São Paulo, Atlas, 2013.

PALLAMOLLA, Raffaella, Justiça restaurativa: da teoria à prática, São Paulo, IBCCRIM, 2009.

PENIDO, Egberto de Almeida, MUMME, Mônica, “Justiça Restaurativa e suas dimensões empoderadoras - Como São Paulo vem respondendo o desafio de sua implementação”, Revista do Advogado, AASP, São Paulo, ano XXXIV, vol. 123, p. 75-82. 2014.

PRANIS, Kay, Teoria e Prática, Processos Circulares, Tradução, Tônia Van Acker, São Paulo, Palas Athena, 2010.

ROSENBLATT, Fernanda Fonseca, “Um olhar crítico sobre o papel da comunidade nos processos restaurativos”, Revista Sistema Penal & Violência, v. 6, n. 1, p. 72-82, 2014. DOI: https://doi.org/10.15448/2177-6784.2014.1.16915

ROSENBLATT, Fernanda Fonseca, The role of community in restorative justice, Oxford, Routledge, 2016. DOI: https://doi.org/10.4324/9781315717623

TRIBUNAL DE JUSTIÇA DO ESTADO DE GOIÁS, Banco de Facilitadores, Disponível em: <https://www.tjgo.jus.br/index.php/banco-de-facilitadores>. Acesso em: 28 de fevereiro de 2021.

TRIBUNAL DE JUSTIÇA DO ESTADO DE GOIÁS, Manual de Justiça Restaurativa, 2021, Disponível em: <https://www.rotajuridica.com.br/wp-content/uploads/2021/01/aqui-4.pdf>. Acesso em: 20 de fevereiro de 2021.

VERONESE, Josiane Rose Petry. “Os direitos da criança e adolescente, Construindo o conceito de sujeito-cidadão”, in WOLKMER, A.C.; LEITE, J. R. M. Os “novos” direitos no Brasil, Natureza e Perspectivas – uma visão básica das novas conflituosidades jurídicas, 3. ed. São Paulo, Saraiva, 2016.

VERONESE, Josiane Rose Petry, COSTA, Marli Marlene Moraes da, Violência doméstica, quando a vítima é criança ou adolescente, uma leitura interdisciplinar, Florianópolis: OAB/SC, 2006.

YIN, Robert K, Estudo de caso, planejamento e métodos, Robert K. Yin, trad. Daniel Grassi – 2. ed. – Porto Alegre, Bookman, 2001.

ZEHR, Howard, Justiça Restaurativa, Teoria e Prática. São Paulo, Pala Athena, 2012.

ZEHR, Howard, Trocando as Lentes, um novo foco sobre o crime e a justiça, Tradução de Tônia Van Acker, São Paulo, Palas Athena, 2008.

Publicado

2025-07-06

Cómo citar

Florian, L. L. S. C., & Cardoso, F. S. (2025). Unveiling restorative justice and its challenges: Implementation in the state of Goiás as a public policy for socio-educational assistance. Revista Internacional Consinter De Direito, 11(20), 595–616. https://doi.org/10.19135/revista.consinter.00020.28