Da Investigação À Descoberta Em Umberto Eco: Olhar E Reflexão Sobre A Pesquisa Na Atualidade
DOI:
https://doi.org/10.19135/revista.consinter.00008.04Keywords:
Academic research, Thesis, Methodology, Search, Umberto EcoAbstract
This paper deals with a study on the work How to make a thesis, of the author Umberto Eco, based on a methodological and epistemological path that the book itself presents, especially when discussing the scientificity of the thesis, in order to develop a reflective and critic look on the current researches. The script itself has a way to investigate the discovery of the thesis, as research, by the guidance aided by its mentor. Although the context of the work was the academic scenario of the 70’s in Italy, there is no way to ignore the methodological contributions and the epistemological conflicts that exist in the book, creating a counterpoint to the development of research nowadays. The ironic advice of the author contribute to a clash of academic reality, highlighting the contribution that the thesis can offer to the honest exercise of the research intellect.
Downloads
References
ACOSTA, Rolando Pavó. Las Investigaciones Sociojurídicas Acerca de la Eficacia y Efectividad del Derecho; Algunas Alternativas Metodológicas. Revista Internacional Consinter de Direito, Porto, Portugal: Vila Nova da Gaia, a. II, n. II, 2016. DOI: https://doi.org/10.19135/revista.consinter.00002.18
ASSAFIM, João. Marcelo. The Interface Between Intelectual Property and Competition. Revista da ABPI, v. 145, p. 2-72, 2016.
BAUMAN, Z. Modernidade e Ambivalência. Tradução de Marcos Penchel. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1999. Título original: Modernity and ambivalence.
CARVALHO, José Lucas Santos; TRIVELATTO, Márcia Carolina Santos. Por que fazer pesquisa empírica em direito? Encontro Nacional do CONPEDI, Brasília-Distrito Federal, XXVI, 2017. p. 253-270.
ECO, Umberto. Como se faz uma tese. Tradução de Gilson Cesar Cardoso de Souza. São Paulo: Perspectiva, 2007.
EDITORA. Umberto Eco: Vida, obra e contribuições. Editora Albatroz, 15 abr. 2016. Disponível em: <https://editoraalbatroz.com.br/umberto-eco-vida-obra-e-contribuicoes/>. Acesso em: 11 mar. 2019
FIORILLO, Celso Antônio Pacheco; FERREIRA, Renata Marques. Desenvolvimento Científico Adaptado ao Progresso das Ciências: A Sustentabilidade da Utilização de Animais em Atividades Educacionais Orientado para a Solução dos Problemas Brasileiros em Face do Direito Ambiental Constitucional Brasileiro. Revista Jurídica Unicuritiba, v. 3, n. 44, p. 160-181, 2016.
FRAZÃO, Dilva. Biografia Umberto Eco. 2018. Disponível em: <https://www.ebiografia.comumberto_eco/>. Acesso em: 17 fev. 2018.
FURTADO, Celso. Criatividade e dependência na civilização industrial. São Paulo: Companhia das Letras, 2008.
GABRICH, Frederico de Andrade; MENDES, Betania das Graças. A Necessidade da Formação Docente Voltada para o Modelo Mental da Análise Estratégica do Direito. Encontro Nacional do CONPEDI, XXVII, 2018. UNISINOS: Porto Alegre, Brasil. ANAIS. Florianópolis: CONPEDI, 2018. p. 82-98
GOMES, Willian. B. As Questões Epistemológicas e a Formação do Pesquisador na Pós-graduação Brasileira (1993) Em Pauta, v. 5, n. 7, p. 3-26. Disponível em: <http://www.ufrgs.br/museupsi/lafec/a1993a.htm>. Acesso em: 18 fev. 2018.
MACIEL-LIMA, Sandra Mara; LIMA, José Edmilson Suoza. Contornos do Conhecimento Jurídico: A Cientificidade do Campo em Questão. Revista Jurídica Unicuritiba, v. 2, n. 35, 2014.
MACIEL-LIMA, Sandra Mara; LIMA, José Edmilson Suoza. Contours Of The Legal Knowledge: The Scientific Validity Of The Field. Revista Jurídica Unicuritiba, v. 2, n. 47, p. 433-467, 2017.
MENDONÇA, Henrique Gaspar Mello de. O Comparativismo: A Pesquisa Científica no Direito Estrangeiro e no Direito Comparado The Comparativism: Scientific Research In Foreign Law And Comparative Law. Encontro Nacional do CONPEDI, XXVII, 2018. UNISINOS: Porto Alegre, Brasil. ANAIS. Florianópolis: CONPEDI, 2018. p. 40-56
MEZZAROBA, Orides; STRAPAZZON, Carlos Luiz. Direitos fundamentais e a dogmática do bem comum constitucional. Sequência, Florianópolis, n. 64, p. 335-372, 2012. DOI: https://doi.org/10.5007/2177-7055.2012v33n64p335
MORIN, Edgar. Os sete saberes necessários à educação do futuro. São Paulo: Cortez, 2000.
OLIVEIRA, Leonardo Araújo. Questões Fundamentais da Reflexão Filosófica acerca da Arte: Resenha de os problemas da estética de Luigi Pareyson. Revista Anagrama – Revista Interdisciplinar da Graduação (USP), a. 6, n. III – mar./maio 2013. DOI: https://doi.org/10.11606/issn.1982-1689.anagrama.2013.52407
ORSINI, Adriana Goulart de Sena; RIOS, Priscila Francis Uedlih. Crises do Ensino Jurídico e a Atuação Prática Profissional: O Desenvolvimento de habilidades. Encontro Nacional do CONPEDI, XXVII, 2018.
PASOLD, Cesar Luiz; SOUZA, Maria Cláudia da Silva Antunes de. Reflexões Sobre os Modelos Tradicionais e o Reflexivo de Educação: Contribuições para a Efetividade da Sustentabilidade. Revista Jurídica Unicuritiba, v. 4, n. 49, p. 462-479, 2018.
SILVEIRA, Vladmir Oliveira da; SOUZA PINTO, Felipe Chiarello de. Reflexões necessárias sobre o mestrado profissional. Revista Brasileira de Pós-Graduação, v. 2, n. 4, p. 38-48, 2005.
SOARES, Rita Cristiane Ramacciotti Gusmão. Educação a distância: uma perspectiva para a educação do século XXI. Revista Jurídica Unicuritiba, v. 3, n. 36, p. 132-149, 2014.
TESSER, Gelson João. Principais linhas epistemológicas contemporâneas. Educar em Revista, n. 10, p. 91-98, dez. 1994. DOI: https://doi.org/10.1590/0104-4060.131
TORRES FILHO, Celso Marins; NÓBREGA, Adriano César Oliveira. (Re)Pensar o Direito: A Necessidade de Pesquisa Empírica para o Desenvolvimento do Estudo Jurídico. In: Foreign Law And Comparative Law. In: Encontro Nacional do CONPEDI, XXVII, 2018. Porto Alegre: Unisinos Brasil. Anais. Florianópolis: Conpedi, 2018. p. 4-20.
WÜST, Caroline; COPATTI, Lívia Copelli. O Currículo, os Métodos Consensuais de Tratamento de Conflitos e a Formação do Bacharel em Direito: Quebra de Paradigmas ou Mera Expectativa? Encontro Nacional do CONPEDI, XXVII, 2018. Porto Alegre: Unisinos. Anais. Florianópolis: Conpedi, 2018. p. 188-208.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Marcos Alves da Silva, Leonardo Baldissera, Luiz Carlos Moreira Junior
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
For universalization and free sharing of knowledge, CONSINTER Journal is indexed under the Creative Commons 4.0 License
Attribution – Non-Commercial Use – Sharing by the same 4.0 Brazil license.
It’s allowed:
– Copy, distribute, display and execute the work
– Create derivative works
Under the following conditions:
ATTRIBUTION
You must give credit to the original author, as specified by the author or licensor.
NON-COMMERCIAL USE
You may not use this work for commercial purposes.
SHARING BY THE SAME LICENSE
If you change, transform, or create another work based on it, you may only distribute the resulting work under a license identical to this one.
For each new use or distribution, you must make clear to others the license terms for this work.
Legal License (full license): https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR