On the circularization of extension in pedagogic projects of Law courses
DOI:
https://doi.org/10.19135/revista.consinter.00017.11Keywords:
Graduation in Law, University Extension, Citizenship, Public policy, CurriculumAbstract
This article makes use of a critical-reflexive reading of the pedagogical projects of the Law courses of two Brazilian educational institutions to promote a reflection that investigates the level of objective effectiveness in the application of public policies aimed at the curricularization of university extension, enshrined in the Resolution of MEC No. 7 of 2018, article 4. It uses a quantitative-qualitative approach and exploratory objectives, based on the hypothetical-deductive method, taking into account the need to reinterpret the data obtained from the comparison of the two pedagogical experiences. It points to the fact that the two experiences beeing demarcated by very specific solutions and sheds light on the possibilities of curricularization of the legal extension implemented in the country and the existing possibilities, based on the implementation of a university extension dedicated to citizenship, culminating in recognizing the consecration of this intent by both institutions of higher education.
Downloads
References
BRASIL, Constituição da República Federativa do Brasil, Brasília, Senado, 1988.
BRASIL, Lei 9.394, de 20 de dezembro de 1996 (1996), estabelece as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm#:~:text=26.,da%20economia%20e%20da%20clientela>, acesso em: 13 de abr. de 2023.
BRASIL, Lei 10.172, de 9 de janeiro de 2001 (2001), aprova o Plano Nacional de Educação e dá outras providências, Diário Oficial [da]República Federativa do Brasil. Brasília, DF, 10/1/2001, p.1. Disponível em <http://www.diariooficial.hpg.com.br/plano_nac_educacao.htm>, acesso em 13 de abr. 2023.
BRASIL, Plano Nacional de Educação (PNE), Plano Nacional de Educação 2014-2024, Lei nº 13.005, de 25 de junho de 2014, que aprova o Plano Nacional de Educação (PNE) e dá outras providências, Brasília, Câmara dos Deputados, Edições Câmara, 2014, 86 p. (Série legislação, n. 125).
BRASIL, Resolução n. 7, de 7 de dez. de 2018: estabelece as diretrizes para a extensão na educação superior brasileira e regimenta o disposto na meta 12.7 da lei n. 13.005/2014, que aprova o Plano Nacional de Educação – PNE 2014-2024 e dá outras providências; 2018a. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=104251-rces007-18&category_slug=dezembro-2018-pdf&Itemid=30192>, acesso em 13 de abr. 2023.
FACULDADE UNYLEYA, Projeto Pedagógico do Curso de Direito, Rio de Janeiro, 2021.
GUIA PARA CURRICULARIZAÇÃO DA EXTENSÃO NOS CURSOS DE GRADUAÇÃO DA UNIRIO, dezembro/2021. Disponível em: <http://www.unirio.br/ccbs/Res.SCS5.48427.01.2022ANEXOCurricularizaodaExtensonosCursosdeGraduaodaUNIRIO.pdf>, acesso em 13 de abr. 2023.
RESOLUÇÃO SCS Nº 5.484, de 27 de janeiro de 2022, dispõe sobre a Curricularização da Extensão nos cursos de graduação da Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO).
PERRENOUD. P, Dez novas competências para ensinar, Porto Alegre, Artes Médicas Sul, 2000.
SANTOS, Boaventura de Sousa, A Universidade no Século XXI: Para uma Universidade Nova, São Paulo: Cortez, 2004.
UNIVERSIDADE FEDERAL DO ESTADO DO RIO DE JANEIRO, Projeto Pedagógico da Escola de Ciências Jurídicas, 2022.
XXXI ENCONTRO NACIONAL DO FORPROEX. Carta de Manaus. Maio de 2012.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Edna Raquel Hogemann
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
For universalization and free sharing of knowledge, CONSINTER Journal is indexed under the Creative Commons 4.0 License
Attribution – Non-Commercial Use – Sharing by the same 4.0 Brazil license.
It’s allowed:
– Copy, distribute, display and execute the work
– Create derivative works
Under the following conditions:
ATTRIBUTION
You must give credit to the original author, as specified by the author or licensor.
NON-COMMERCIAL USE
You may not use this work for commercial purposes.
SHARING BY THE SAME LICENSE
If you change, transform, or create another work based on it, you may only distribute the resulting work under a license identical to this one.
For each new use or distribution, you must make clear to others the license terms for this work.
Legal License (full license): https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR