Is the Implementation of Distance Learning in Law Graduation a Necessity, Innovation or Retrogression?
DOI:
https://doi.org/10.19135/revista.consinter.00015.06Keywords:
Legal studies, Distance learning, Pedagogy, Need for modernization, EvaluationAbstract
Distance learning is increasingly present into the juridical education in our country and can be used as a tool to include the society into the superior education. Preparatory courses to juridical careers and post-graduation are offered in big scale on the internet and even by traditional institutions and experienced teachers, but the implementation of the distance learning into the law graduation is still seen as a precarious act, even more in this area of knowledge that claims for constant actualization. Law graduation is ministered the same way as in many years and has never suffered influence of the distance learning, there is no currently legal obstacle about it’s implementation and no evaluative method that proves the supposed inefficiency. The COVID-19 pandemic in 2020 forced the use of this method as the only one available during the public health calamity, where the social isolation was being recommended. Considering that the Public Power must encourage the development and disclosure the distance learning as a social including way and the national juridic education, even classroom, needed an pedagogical update, the questions about the current moment of use of the distance learning at Law courses would or would not bring a bigger inclusion from the students and a pedagogical evolution able to benefit the students and give them an opportunity to update themselves. By this deductive method, analyzing the current legislation, the students performance in classroom courses at the Brazilian Bar Association together with the study of indoctrinators in Pedagogy, the article intends to address the current situation of the juridical study at Brazilian universities, the efficiency of the current method and the possibility of transformation or incorporation of the distance learning as methodology, analyzing the potential benefits to the university juridical education.
Downloads
References
ADEODATO, João Maurício, “Unidade no conhecimento, unidade no aprendizado do direito”, Revista da Faculdade de Direito da USP – Ed. Especial 50 anos, São Paulo, USP, 2022. DOI: https://doi.org/10.11606/issn.2318-8235.v116p265-275
ALMEIDA, Déa Terezinha Rimoli de, DORSA, Arlinda Cantero, LOPES, Maria Cristina Lima Paniago; PISTORI Jeferson; SALVAGO, Blanca Martín. Educação a distância no ensino superior: uma possibilidade concreta de inclusão social, Disponível em: <https://periodicos.pucpr.br/dialogoeducacional/article/download/3088/3016>. Acesso em: 17 jun. 2021.
ARANHA, Maria Lucia de Arruda, Filosofia da Educação, 2ª ed., Moderna, 1996.
BRASIL, Constituição da República Federativa do Brasil de 1988, Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ ccivil_03/Constituicao/Constituiçao.htm>, Acesso em: 23 mar. 2021.
BRASIL, Lei 9.394, 20 de dezembro de 1996, Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, Diário Oficial da União, Brasília, DF, 23.12.1996. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/cci vil_03/leis/l9394.htm> Acesso em: 23 março 2021.
CARTA CAMPINAS, “Brasil precisa dobrar número de doutores para atingir o nível mais baixo dos países desenvolvidos”, in Geral, Manchete, Saber & Saúde, 24 maio 2019, Disponível em: <https://cartacampinas.com.br/2019/05/brasil-precisa-dobrar-numero-de-doutores-para-atingir-o-nivel-mais-baixo-dos-paises-desenvolvidos/#:~:text=linkedin-Brasil%20precisa%20dobrar%20n%C3%BAmero%20de%20doutores%20para%20atingir,mais%20baixo%20dos%20pa%C3%ADses%20desenvolvidos&text=O%20Brasil%20precisa%20investir%20pesado,doutores%20por%20100%20mil%20habitantes>. Acesso em: 25 jun. 2022.
CARVALHO, Guilherme Paiva de, Tecnologias digitais e educação a distância, 2ª ed., Mossoró, 2021, Edição Kindle.
Conselho Nacional de Justiça, Justiça em números, Disponível em:<https://www.cnj.jus.br/wp-content/uploads/2021/09/relatorio-justica-em-numeros2021-12.pdf>. Acesso em: 02 mar. 2022.
DEBALD, Blasius Silvano, A docência no ensino superior numa perspectiva construtivista, Disponível em: <https://www.ufrb.edu.br/nufordes/pedagogia-universitaria?download=6:a-docncia-no-ensino-supe rior-numa-perspectiva-construtivista>. Acesso em: 23 mai. 2021.
EXAME de ordem em números, FGV Projetos, Disponível em: <https://fgvprojetos.fgv.br/publicacao/exame-de-ordem-em-numeros>, Acesso em: 23 jun. 2021.
FISHER, Beatriz Terezinha Daudt, “Docência no ensino superior: questões alternativas”, Revista Educação, Porto Alegre, vol.32, n.3, 2009, pp. 311-315.
FREIRE, Paulo, Política e educação, 5ª ed., São Paulo, Cortez, 2001.
FREIRE, Paulo, Pedagogia da Autonomia, São Paulo, EGA, 1996.
GUIRARDI, José Garcez; OLIVEIRA, Juliana Ferrari, “Caminhos da Superação da Aula Jurídica Tradicional: O Papel das Instituições de Ensino”, Revista Brasileira de Estudos Políticos, Belo Horizonte, n. 113, jul., 2016, pp. 379-404. DOI: https://doi.org/10.9732/P.0034-7191.2016V113P379
ILLICH, Ivan, Sociedade sem escolas, 7ª ed. Vozes, Rio de Janeiro, 1985.
KUHN, Martin; PUHL, Mario José, “Da universalização do acesso ao ensino de Qualidade”. XVII Seminário Internacional de Educação no Mercosul, Disponível em <https://home.unicruz.edu.br/mercosul/pagina/anais/2015/1%20%20ARTIGOS/DA%20UNIVERSALIZACAO%20DO%20ACESSO%20AO%20ENSINO%20DE%20QUALIDADE.PDF> Acesso em: 25 jun 2021.
OLIVEIRA, Juliana Ferrari de, TEIXEIRA, Bruno Costa, LEAD, “Laboratório de ensino e aprendizagem em direito” In GORETI, Ricardo, OLIVEIRA, Juliana Ferrari de (Organizadores), Metodologias ativas de aprendizagem para o curso em direito, Vitória, Fdv Publicações, 2020, pp. 241-242.
PACHECO, José, Escola da Ponte, Rovelle, 2011.
SGUISSARDI, Valdemar, Para avaliar propostas de avaliação do ensino superior, In SGUISSARDI, Valdemar (organizador), Avaliação universitária em questão: reformas do Estado e da Educação Superior, Campinas, Autores Associados, 1997.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
For universalization and free sharing of knowledge, CONSINTER Journal is indexed under the Creative Commons 4.0 License
Attribution – Non-Commercial Use – Sharing by the same 4.0 Brazil license.
It’s allowed:
– Copy, distribute, display and execute the work
– Create derivative works
Under the following conditions:
ATTRIBUTION
You must give credit to the original author, as specified by the author or licensor.
NON-COMMERCIAL USE
You may not use this work for commercial purposes.
SHARING BY THE SAME LICENSE
If you change, transform, or create another work based on it, you may only distribute the resulting work under a license identical to this one.
For each new use or distribution, you must make clear to others the license terms for this work.
Legal License (full license): https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR