Do Formalismo Ôntico à Ontologia: Por um Currículo Jurídico Pós-Crítico (O Ensino como Terceira Dimensão de Direitos)
DOI:
https://doi.org/10.19135/revista.consinter.00002.09Keywords:
Curriculum, Formal, Post-critical, Ontic, OntologicalAbstract
Qualitative descriptive-comparative research, which analyzed six educational curricula of undergraduate course in law and her teaching plans, to compare them with the theory of curriculum and Tomaz Tadeu Silva. After analysis, the curricula were located in formal axes or post-critical, to finally make a comparison as the philosophical concepts of Martin Heidegger’s ontic reference that describes how object-formal and neutral; and ontological that pertain to be educational, its historicity and reflection. As a result, research has shown that the curricula analyzed part of the formalist theory that has dogmatic in its largest vector.
Downloads
References
AIRES, Joanes Aparecida. Integração curricular e interdisciplinaridade: sinônimos? Educação e realidade, Porto Alegre, v. 36, n. 01, p. 215-230, jan./abr., 2011.
ALTHOUSSER, Louis. Aparelhos ideológicos do Estado. Rio de Janeiro: Graal, 1985.
APPLE, Michael. Ideologia e currículo. Porto Alegre: Artmed, 2000.
BACKES, José Licínio. As epistemologias dos estudos curriculares: diferenças e identidades. Educação e realidade. Porto Alegre, v. 36, n. 2, p. 465-483, maio/ago. 2011.
BOURDIEU, Pierre; PASSERON, Jean Clude. A reprodução. Rio de Janeiro: Francisco Alves, 1990.
BOBBITT, John Franklin. The Elimination of Waste in Educational. Publisher: The Elementary School Teacher, v. 12, n. 96, 1918.
COSTA, Gilcilene Dias da. Curricularte: experimentações pós-críticas em educação. Educação e Realidade. Porto Alegre, v. 36, n. 1, p. 279-293, jan./abr. 2011.
FELÍCIO, Helena Maria dos Santos. Análise crítica do currículo: um olhar sobre a prática pedagógica. Currículo sem Fronteiras, v. 13, n. 1, p. 129-142, jan./abr. 2013.
FERRAZ, Tércio Sampaio. A ciência do Direito. São Paulo: Atlas, 2006.
FERREIRA, Silvia. Concepção de Currículos de Ciências: análise dos princípios ideológicos e pedagógicos dos autores. Educação e Realidade, v. 35, n. 01, p. 283-309, jan./abr. 2010.
GANDIM, Luis Armando. Mapeando a complexa produção teórica educacional. Entrevista com Tomaz Tadeu e Silva. Currículo sem Fronteiras, v. 2, n. 1, p. 5-14, jan./jun. 2002.
GIMENO SACRISTÁN, José. O currículo: uma reflexão sobre a prática. 3. ed. Porto Alegre: Artmed, 1998.
HEIDEGGER, Martin. Ser y tiempo. Madrid: Trotta, 2003.
____. Serenidade. Lisboa: Instituto Piaget, 2000.
KLIEBARD, Herbert M. Burocracia e teoria de currículo. Currículo sem Fronteiras, v. 11, n. 2, p. 5-22, jul./dez. 2011.
RICHARDSON, Roberto Jarry. Pesquisa Social: métodos e técnicas. São Paulo: Atlas, 1999.
SANTOS, Boaventura de Sousa. Crítica da razão indolente: contra o desperdício da experiência. São Paulo: Cortês, 2000.
SILVA, Tomaz Tadeu. Documentos de Identidade: uma introdução à teoria do currículo. Belo Horizonte: Autêntica, 2005.
____. O que produz e o que reproduz em educação. Porto Alegre: Artes médicas, 1992.
____. O currículo como fetiche: a poética e a política do texto curricular. Belo Horizonte: Autêntica, 1999.
____. Documentos de identidade: uma introdução às teorias do currículo. Belo Horizonte: Autêntica, 2000.
TURA, Maria de Lourdes Rangel. Conhecimentos escolares e a circularidade entre culturas. In: Currículo, debates contemporâneos. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2005. p. 48-98.
TYLER, Ralph W. Princípios básicos de currículo e ensino. Porto Alegre: Globo, 1974.
WEBER, Maximilian Carl Emil. The protestant ethic and the spirit of capitalysm. New York: Scribner, 1958.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2016 Aloisio Krohling, Dirce Nazaré de Andrade Ferreira
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
For universalization and free sharing of knowledge, CONSINTER Journal is indexed under the Creative Commons 4.0 License
Attribution – Non-Commercial Use – Sharing by the same 4.0 Brazil license.
It’s allowed:
– Copy, distribute, display and execute the work
– Create derivative works
Under the following conditions:
ATTRIBUTION
You must give credit to the original author, as specified by the author or licensor.
NON-COMMERCIAL USE
You may not use this work for commercial purposes.
SHARING BY THE SAME LICENSE
If you change, transform, or create another work based on it, you may only distribute the resulting work under a license identical to this one.
For each new use or distribution, you must make clear to others the license terms for this work.
Legal License (full license): https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR